خانه » آمار باورنکردنی از بیکاران تحصیل کرده

آمار باورنکردنی از بیکاران تحصیل کرده

0

## بازار کار ایران در تابستان ۱۴۰۳: افزایش تعداد شاغلین و بیکاران

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در تابستان ۱۴۰۳، تعداد قابل توجهی از افراد در گروه شاغلین و بیکاران قرار گرفته اند و این نشانگر افزایش ۴۱.۷ درصدی فعالیت اقتصادی در بین جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر است.

مقایسه این آمار با فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۴۰۲) نشانگر رشد ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی است.

در این فصل، حدود ۲۵ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر در گروه شاغلین قرار گرفته اند که نسبت به تابستان سال قبل، تقریباً ۴۴۴ هزار نفر افزایش داشته است. از سوی دیگر، تعداد افراد غیرفعال از نظر اقتصادی مانند دانش آموزان، خانه داران، بازنشستگان و… به ۳۸ میلیون و ۶۶ هزار نفر رسیده که در مقایسه با تابستان سال قبل، حدود ۴۱۱ هزار نفر افزایش نشان می دهد.

با نگاهی به آمار بیکاری، در تابستان ۱۴۰۳، ۴۳.۹ درصد از کل بیکاران، فارغ التحصیلان آموزش عالی بوده اند. این میزان در بین زنان و در مناطق شهری نسبت به مردان و مناطق روستایی بیشتر است. همچنین، مقایسه این شاخص با تابستان سال قبل، افزایش ۱.۱ درصدی را نشان می دهد.

در همین حال، در تابستان ۱۴۰۳، ۲۷.۲ درصد از کل شاغلین، فارغ التحصیلان آموزش عالی بوده اند. این میزان نیز در بین زنان و در مناطق شهری نسبت به مردان و مناطق روستایی بیشتر است. مقایسه با تابستان سال قبل، نشان دهنده افزایش ۰.۴ درصدی این شاخص است.

با بررسی نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان آموزش عالی، در تابستان ۱۴۰۳، ۱۱.۶ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل، بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان و در مناطق روستایی نسبت به مردان و مناطق شهری بیشتر است. با نگاهی به روند تغییرات این نرخ، شاهد کاهش ۰.۴ درصدی در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به تابستان سال قبل هستیم. این تعداد در تابستان سال جاری به ۸۹۷ هزار و ۶۲۲ نفر رسیده است در حالی که در تابستان ۱۴۰۲، حدود ۹۰۵ هزار و ۱۴۹ نفر بوده است.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *