خانه » دلایل اصلی مرگ بانوان ایرانی اعلام شد

دلایل اصلی مرگ بانوان ایرانی اعلام شد

0

## دستاوردهای چشمگیر در حوزه سلامت زنان: از افزایش امید به زندگی تا غربالگری‌های جامع

**به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم**، ملیحه کیانفر، رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت، در خصوص دستاوردهای قابل توجه در زمینه سلامت زنان ایرانی اطلاعاتی ارائه کرد. وی اظهار داشت که طی چهار دهه گذشته، امید به زندگی زنان از 54 سال به 78 سال افزایش یافته است. این دستاورد نشان دهنده تلاش‌های موثر در حوزه بهداشت و سلامت زنان طی این سال‌ها است.

کیانفر با اشاره به آمارها، بیماری‌های ایسکمیک قلب، فشار خون، دیابت و سرطان پستان را از جمله 20 علت اصلی مرگ و میر در زنان ایرانی عنوان کرد. وی تاکید کرد که غربالگری‌ها نقش مهمی در تشخیص زودهنگام و پیشگیری از این بیماری‌ها ایفا می‌کنند.

بر اساس برنامه‌های وزارت بهداشت، غربالگری نوزادان در سه مرحله و از همان بدو تولد آغاز می‌شود. این غربالگری‌ها شامل بررسی‌های اولیه بین سه تا پنج روزگی با استفاده از نمونه‌گیری از پاشنه پا، ارزیابی شنوایی و غربالگری سه بیماری کم‌کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و نقص آنزیم G6PD است.

علاوه بر این، بررسی‌های ماهانه از وضعیت چشم و دیگر ارزیابی‌های بهداشتی از یک ماهگی تا هفت سالگی برای کودکان انجام می‌شود.

کیانفر با اشاره به خدمات رایگان ارائه شده در مراکز بهداشتی جامعه سلامت، به ضرورت غربالگری کودکان قبل از ورود به مدرسه و در مقطع چهارم دبستان، هفتم دبستان و 11 دبیرستان اشاره کرد. این غربالگری‌ها شامل ارزیابی‌های روانپزشکی و بلوغ است.

وی در پاسخ به سؤال مجری در خصوص رضایت وزارت بهداشت از عملکرد خود در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت زنان، ضمن تاکید بر لزوم تلاش‌های بیشتر در این زمینه، به دستاورد افزایش امید به زندگی زنان به 78 سال به عنوان نشانه‌ای از پیشرفت های حاصله اشاره کرد.

کیانفر با اشاره به نظام شبکه بهداشتی کشور، وجود خانه‌های بهداشت در دورترین روستاها تا شهرها را موجب دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی دانست.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *