آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو/ صرفهجویی ۷۰۰ هزار یورویی به ازای هر واگن
آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو، گامی بلند در خودکفایی حمل و نقل ریلی پایتخت
مراسم افتتاح خط تولید انبوه قطار ملی مترو و توسعه کارخانه واگنسازی تهران، با حضور مقامات بلندپایه کشوری و شهری در پایانه فتحآباد برگزار شد. این رویداد که با جشن امید و افتخار شهرداری تهران همراه بود، نوید بخش جهشی بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است.
تولید هر واگن متروی ملی، ۷۰۰ هزار یورو صرفهجویی ارزی را به همراه دارد. این دستاورد ارزشمند نتیجه همکاری گسترده شهرداری تهران با شرکتهای دانشبنیان و متخصصان داخلی است. مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، علیرضا شیخ طاهری، با اشاره به تلاشهای چندین ساله برای بومیسازی تکنولوژی ساخت واگن مترو، از آغاز تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن خبر داد که شامل ۱۵ رام هفت واگنه و یک رام هشت واگنه میشود. تحویل دو رام از این قطارها تا پایان سال جاری به شهرداری تهران پیشبینی شده است. این پروژه، علاوه بر صرفهجویی ارزی قابل توجه، زمینه اشتغال مستقیم ۱۲ هزار نفر را فراهم کرده و میزان داخلیسازی را به ۸۵ درصد افزایش میدهد.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تقدیر از دستاندرکاران این پروژه، بر اهمیت باور به تواناییهای داخلی در رفع نیازهای کشور تأکید کرد و توسعه مترو را راهکاری مؤثر برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا دانست.
شهردار تهران، علیرضا زاکانی، نیز این موفقیت را حاصل تلاش ۱۸ ساله دانست و بر لزوم بومیسازی قطارهای پرسرعت در آینده نزدیک تأکید کرد. وی با اشاره به تاییدیههای بینالمللی اخذ شده برای قطار ملی و آزمایش موفقیتآمیز آن در مسافت ۶۰ هزار کیلومتر، از آغاز فعالیت رسمی نخستین رام قطار ملی در دهه فجر خبر داد. زاکانی همچنین از برنامههای گسترده شهرداری برای تامین واگنهای مورد نیاز مترو، از طریق تولید داخلی و همکاری با شرکتهای خارجی، با اولویت بومیسازی تکنولوژی، سخن گفت. وی در ادامه از پیشرفتهای قابل توجه در احداث خطوط جدید مترو خبر داد، از جمله آغاز عملیات خط ۱۰ و امضای قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ و تکمیل مقدمات ساخت خط ۱۱، و همچنین تصویب طرح توسعه خط اکسپرس مترو. وی بر افزایش طول شبکه مترو به ۴۹۶ کیلومتر و رفع نیاز روزانه ۱.۸ میلیون مسافر تأکید کرد.
حسین افشین، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز با اشاره به همکاری بیش از ۲۵ شرکت دانشبنیان در این پروژه، از طول زمان طولانی بومیسازی این تکنولوژی انتقاد کرد و بر لزوم تسریع در روند پروژههای کلان ملی با تکیه بر اعتماد به تواناییهای داخلی تأکید نمود. وی همچنین بر طراحی ایرانی- اسلامی قطار و توجه به راحتی مسافران و تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه اشاره کرد.
این موفقیت بزرگ، نمادی از تحقق شعار “ما میتوانیم” و گامی مؤثر در جهت توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی کشور است.